Velodrom
Velodrom je jeden ze strategických projektů města Brna, který nemá v Česku ani na Slovensku obdoby.
Nové sportoviště, které vrátí brněnským cyklistům možnost pořádat znovu mezinárodní soutěže. To všechno je nový velodrom, jehož stavbu plánuje město Brno už déle než desetiletí. Podoba vychází z technické studie zpracované projektantem Arch.Design s.r.o.. Velodrom bude stát v ulici Hněvkovského v Komárově.
S novým velodromem budou moci brněnští cyklisté navázat na bohatou historii pořádání závodů s mezinárodní účastí. Ta začala už déle než před stoletím. V letech 1969 a 1981 dokonce Brno hostilo světové šampionáty v dráhové cyklistice. 400 metrů dlouhá betonová dráha s jen částečným zastřešením na původním velodromu poblíž brněnského výstaviště už ale nevyhovuje současným požadavkům pro moderní cyklistiku.
Společnost Arch.Design pro ulici Hněvkovského v Komárově zpracovávala územní studii a navrhla tam i další již fungující sportoviště – například pro cyklokros, in-line bruslení, U-rampu pro skateboard, tréninkové hřiště pro baseball, víceúčelová hřiště a hřiště v areálu FC Sparta Brno. Velodrom je tak posledním navrženým projektem, jehož výstavba se doposud nerealizovala.
V roce 2018 byla stavba zařazena mezi strategické projekty města, přípravy díky tomu výrazně pokročily. Předpokládá se, že dokončena by měla být do konce roku 2026. Na přípravách zaštítěných městskou společností STAREZ-SPORT a.s. se podílejí například všechny dotčené odbory Magistrátu města Brna a také brněnské cyklistické kluby Dukla a Favorit.
„Nesmírně se těšíme, že budeme mít vlastní zázemí, kterým se vyrovnáme vyspělým státům a nebudeme muset jezdit trénovat jinam. Nejčastěji jezdíme do Vídně, z každého tréninku se ale kvůli náročné logistice stává celodenní záležitost,“ podotkl dráhový cyklista a vicemistr světa Tomáš Bábek.
Náklady na vybudování velodromu se odhadují na cca 500 milionů korun – přesnou částku určí až výběrové řízení na dodavatele stavby. Do roku 2026 by mělo být hotovo. Nový velodrom by měl mít kapacitu 2000 pevných a 500 mobilních sedadel a klopenou dráhu dlouhou 250 metrů a širokou osm metrů. Umožňovat bude i pořádání špičkových cyklistických akcí podle parametrů mezinárodní cyklistické unie UCI. Žádný takový areál nefunguje v Česku ani na Slovensku.
Velodrom bude mít dvě podlaží. Ve spodním bude zázemí pro cyklisty, úschovna pro kola nebo dvě hřiště na kolovou a v horním podlaží bude restaurace.